Alle Hader Os | Brøndby IF: Fanzonen skal styrke hele kulturen omkring Brøndby
501
post-template-default,single,single-post,postid-501,single-format-standard,qode-social-login-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Brøndby IF: Fanzonen skal styrke hele kulturen omkring Brøndby

SYDSIDEN: Tilbage i januar måned meldte Brøndby IF ud, at et nyt stort projekt bag Sydsiden ville blive etableret. Igennem efteråret 2017 havde man opereret med en fanzone bag Sydsiden. En åben plads, hvor alle inden kunne komme forbi til en øl eller noget mad. Selvom det var et forholdsvis simpelt område, blev det en stor succes, og det satte noget liv op omkring stadion, som førhen op til kampene sjældent summede af fodbold.

Den fanzone blev en så stor succes, at Brøndby i januar 2018 meldte ud, at en ny stor fanzone skulle se dagens lys. Nordens bedste fanzone, kaldte de den sågar. Siden har man kunne se den gamle kontrollørgård blive renoveret og gjort klar til nye tider, men her i september 2018 er der stadig intet åbnet. Allehaderos tog på Brøndby Stadion til kampen mod SønderjyskE for at sætte fankoordinator/SLO Lasse Bauer og marketingchef Thomas Skov Pedersen i stævne for at høre, hvorfor vi her otte måneder senere fortsat ikke har fået den nye fanzone:

”Allerede her i vinters kunne vi se at tiden skred. Den ekstra hårde vinter gjorde, at vi havde svært ved at støbe fundamenterne, grundet der var frost i jorden som varede i et stykke tid. Også tror jeg også, at det både for os og entreprenørerne har været et langt mere vanskeligt projekt, end vi havde forventet. ” fortæller Thomas Skov Pedersen der også nævner sommerferien som en hæmsko for udviklingen: ”Lige pludselig så var det sådan at hele håndværkerbranchen bare holdte ferie i flere uger”

Jeg får dog fortalt, at den åbner til hjemmebanekampen mod AC Horsens 30. september, hvilket Brøndby efterfølgende også har meldt officielt ud. Og til spørgsmålet, om Brøndby måske havde satset for højt ved at allerede internt at arbejde med, at skulle stå klar i sommeren 2018, giver marketingchefen mig ret.

”Ja, det har vi, og det har entreprenørerne også gjort. De har knoklet for det, men det er dukket nogle uforudsete udfordringer op. Ting vi ikke havde taget højde for eller forudset. Derfor har der ikke været nogen fast dato på noget tidspunkt meldt ud. Vores håb var allersenest august. Men, vi ville ikke stå i en situation hvor vi havde meldt en dato ud, også var vi slet ikke klar der alligevel.”

Med til mødet sidder også SLO Lasse Bauer. Til spørgsmålet om, hvordan den i praksis vil fungere på kampdage, svarer han klart:

”Vi kender alle indgangsforholdene, og de for få muligheder der er omkring stadion. Med fanzonen løser vi begge dele. Forhåbentligt kommer fans nu til stadion over en længere tidsperiode – og det giver mindre kø tid. Vi har gang på gang set, at rammer vi over de 15.000, så er der ikke nok boder på og omkring stadion. Der er fyldt i Hytten, Hovsa, Klubhuset etc. før kampene også. Der er bare ingen frie steder at gå hen. Så hvis vi i Brøndby fortsat ønsker at fortsætte tendensen med over 15.000 på stadion, så mangler vi virkelig steder folk kan varme op inden kampen”.

Specielt at vi nu kan se frem til at komme på stadion uden lange køer, hilses i den grad velkommen herfra. Kampe hvor der er gået køer ned til Idrættens Hus for at komme ind, for herefter at igen stå i kø til både mad, øl og toiletter under Sydsiden er nu forhåbentligt fortid.

”Brøndbyfans skal have den bedst mulige oplevelse af at komme på stadion. Kortere køer, fornuftigt udbud af mad og drikke, bedre toiletfaciliteter. Alt i alt en god oplevelse – både stemningsmæssigt, men også at du kan få en hel søndag til at gå med det.” understreger Lasse Bauer.

Også klar til de kolde kampe til vinter

Hvor lang tid vil fanzonen så åbne før kampene?

”Tre timer før. Til derby måske fire eller fem.” svarer Thomas Skov Pedersen.

Så den åbner her klokken otte til november mod fck?

”Haha, nej, det kamptidspunkt er jo måske lige tidligt nok. Men ja, måske skal vi åbne klokken otte der? Så er det selvfølgelig et anderledes koncept med de foodtrucks der kommer, så det vil være mere brunchagtigt. Det er jo det gode ved foodtrucks – så kan vi tilpasse efter tidspunkt.”

En af mine bekymringer har været om folk også vil stå i den til kampene i november, december og februar. Når kulden og blæsten virkeligt sætter ind. Den bekymring deler Thoms Skov Pedersen dog ikke:

”Det tror jeg nu nok folk skal komme til (at komme i fanzonen i vinterperioden, red). Måske ikke ligeså mange, men det er selvfølgelig en af de erfaringer, vi skal gøre os. Hvordan kommer det til at blive brugt til de kolde kampe. Vi vil, indenfor en økonomisk rækkevidde se på, hvordan vi hele tiden kan videreudvikle fanzonen.”

”Et eksempel: Vi har undervejs i projektet fået lavet lidt om, og fået installeret en flexpergola. Så vil du kunne lukke et stort område af med den. Så er der alle sideområderne, med store parasoller, hvor der er varme lamper i. Så i princippet har vi bygget det til at kunne bruges hele året. Vi har også bevidst bygget, så der kommer meget læ dernede. Højt hegn og mulighed for at installere endnu flere varmeelementer.”

Inden mødet fik jeg en rundtur i fanzonen, og jeg kan sagtens forstå dem begge, og hvorfor de lyser af stolthed, når de fortæller om området. Det er virkelig fedt, og når det åbner, synes jeg det har været værd at vente på. Der er virkelig noget for enhver smag, og selvom jeg ikke i praksis har set det fungere endnu til kampe, så er det min klokkeklare forventning, at det her bliver en succes.

 

Fanzonen under konstruktion – et sceneområde skal levere rammerne for underholdning i form af koncerter mm. (Foto: Jonathan Holtegaard)

Et forløb på næsten tre år

Ideen om en fanzone omkring et stadion er jo ikke noget Brøndby har fundet på. Tager man bare lidt ud for Danmarks grænser, så er fanzoner i forbindelse med fodboldkampen mere reglen end undtagelsen. Her kan man flere steder allerede fra morgenstunden se, at senere i dag skal der være en fodboldkamp.

”I starten af 2016 har vi en seriøs snak om, at vi er nødt til at gøre områderne ved stadion mere indbydende. Hvis vi bare går få år tilbage, og du kom to timer før, så kunne du jo nærmest ikke at se at der var en fodboldkamp om lidt. Sideløbende har marketingsafdelingen også pyntet stadion med en masse plakater rundt om omkring. Men der manglede helt klart steder, hvor folk kunne mødes inden. Til at starte med så prøvede vi jo den her midlertidige fanzone. Flere af os tog specielt til Tyskland for at kigge på, hvad de gjorde der. Både hvad der kunne gøres, men også hvad der ikke skulle gøres. På bagkant af det, så hævede vi ambitionerne her i klubben. Det er ikke noget vi bare siger, når vi vil lave Nordens bedste fanzone. Det er faktisk også noget, vi prøver at gøre. Personligt synes jeg faktisk den er blevet bedre, end hvad man kunne håbe på.” fortæller Lasse, som fremhæver steder som Union Berlin og Mönchengladbach, som steder man i den grad kunne lade sig inspirere af, men omvendt en storklub som Liverpool FC’s nye fanzone ikke er noget, man skal efterligne hvis man vil have en god fanzone.

Folk der specielt har set fodbold i Tyskland, kender til fanzonerne. Kæmpe store områder udenfor stadion, hvor man kan spise, drikke øl og se fodboldkampe på storskærme. Men det er et helt bevidst valg for Brøndby, at gøre det anderledes her, mener Lasse:

”Det der er typisk for fanzoner er, at de ligger åbent og udenfor stadion. Du er ikke på stadion, vores er anderledes og unikt. Når du er i fanzonen, så er du på stadion. Du skal ikke igennem en lang kø. Du kan blive her lige til kampstart, hvis du ønsker. Fanzonen er også under kampen åben, og på denne måde får du fjernet de lange køer, med meget mere plads og udbud af forskellige ting og toiletter”

Ja, for der har jo været en tendens til rigtig lange køer herude?

”Ja, og det har vi også arbejdet med sideløbende udover fanzonen, så bedre udvalg og kortere køer er på alle måder en dobbelt gevinst.” svarer Thomas.

Men det vil der jo så stadig komme, hvis folk ikke kommer i fanzonen?

”Ja, men nu har vi givet et incitament til at komme lidt tidligere. Vi har jo vurderet om der var opbakning til dette, og det har ikke været helt nemt. Først skulle vi jo rydde hele områder bag Sydsiden. Kontrollørgården skulle fjernes, containere skulle køres væk og så videre. I stedet indsatte vi i området borde og telte, for at se: Okay – er der en interesse for det her? Og det tog folk jo virkelig imod. Vi ville dog gøre stedet endnu bedre, og gøre det endnu mere hyggeligt og praktisk. Vi ville lave et sted, hvor man kunne mere end bare at sidde og drikke øl” forklarer Thomas S, inden Bauer også følger op med: ”Husk på, at folks ankomsttid vil blive spredt mere ud”.

For fansene på Sydsiden og Loxam – samt fordele for sæsonkortholdere

”Det er klart, at alle 15.000 kan jo ikke være der, så vi har prioriteret dem der er på Sydsiden, også dem der sidder over på Loxam kan bruge den. Derudover får sæsonkortholdere også nogle fordele. Fordi når du er inde i fanzonen, så dit sæsonkort scannet. Du er inde på stadion nu. Du skal ikke visiteres eller vise din billet igen”

Dog er denne service ikke helt den samme for fans på Loxam. De vil kunne bruge fanzonen ligesom folkene på Sydsiden, men skal vise billet igen for at komme over på Loxam. Ebbe Skovdahl Lounge vil også fortsat være åben for langsidefolkene.

”Det har været en vigtig prioritet for os, at honorere dem der sidder der over også, rigtig meget.” slutter marketingchefen af med.

Men hvad så med efter kampen?

”Hele det med den samlede stadionoplevelse har været vigtig for os. Man skal have lyst til at blive og hænge ud efter. Så har vi vundet, og folk har lyst til at blive – ja, så er fanzonen åben. Og det vil være med varme på også, når det er koldt” svarer Thomas, som fortæller at sæsonkortfordele vil blive 0,5 liter øl til 35 kroner den første time fanzonen har åben samt 0,5 liter sodavand til 20 kroner. Herefter vil priserne blive dem som er på stadion, og maden vil være samme pris både før, under og efter.

Så hvis fanzonen for eksempel åbner fem timer før, så vil det være den første time den er åben, eller indtil selve stadion åbner to timer før at sæsonkortholdere får det billigere?

”Det vil kun være den første time. Det kan selvfølgelig være det skal regulæres, men det er planen.”

Hvad vil udvalget så være?

”Madboderne som vi kender dem på Sydsiden vil fortsat være åbne, så hvis du vil have din grillpølse eller dine pomfritter, så får du det. Men de foodtrucks vi har vil blive varieret efter sæsonen. Så vi vil teste, hvad er det egentlig folk vil have, også lave det. Indtil videre har vi kunne se, at folk vil gerne have en god burger. Men der vil også være mulighed for pasta og shawarma” forklarer Thomas, der til spørgsmålet om maden vil minde om den gamle fanzone nikker ja, men herefter uddyber: ”Også kan vi tilpasse efter, hvad folk ønsker. Det er det gode ved det – så kan man bare køre en anden foodtruck ind. Hvis folk nu gerne vil have suppe om vinteren for eksempel, så gør vi det”.

Lasse havde før sin tid som fankoordinator brugt utallige timer på fodboldkampe på Brøndby Stadion som betalende fan, så specielt hans mening om fanzonen, og om han vil bruge den efter, at han stopper som fankoordinator, var vigtigt for mig:

”Jeg glæder mig meget til at bruge den selv!” svarer Lasse hurtigt og fortsætter efter en lille tænkepause: ”Det vil virkeligt løfte min måde at gå til fodbold på i Brøndby. Mange, inklusiv mig selv, tænker jo nu, at kommer man en halv time før kampen, og tager hjem lige bagefter, så er man absolut ikke gået glip af noget”

Altså, ærligt, der har jo ikke været grund til andet?

”Nej, det har der ikke. Nu får du mulighed for at hele tribunen kan mødes inden. Du kan få noget ordentligt mad med dine venner før, og ikke bare altid den klassiske grillpølse.”

Thomas fortsætter her efter med nogle andre tanker, som ikke bare involverer hjemmebanekampene på Brøndby Stadion:

”Vi kan jo også bruge det til udebanekampe. Der er jo storskærme, så det er en mulighed at åbne op til udebanekampe også. Der er flere storskærme, hvor man vil kunne følge med på, så der er plads til mange kan følge med”

Fanzonen skal ikke bare være en drukfest, men styrke fællesskabet og kulturen

Efter min rundtur i fanzonen så jeg blandt andet en stor scene, med dertilhørende siddeplads tribune. Er den kun tilegnet bands der kan komme og spille?

”Ikke nødvendigvis, der kan være forskellige muligheder også. Ikke bare musik og fest. Der også mulighed for en træner eller spiller kan komme forbi til hver eneste kamp.” svarer Thomas. Jeg fremlægger herefter selv mine oplevelser fra loungen i Brøndby, hvor jeg også synes det fodboldmæssige perspektiv i, at trænere eller spillere kommer forbi og fortæller om kampen, er noget jeg synes om.

En holdning som Thomas Skov Pedersen deler: ”Det er absolut vores plan, at nogle kan komme forbi og give en optakt. Det kunne være Troels Bech, Martin Retov eller måske en af spillerne.”

Lasse Bauer er enig i de betragtninger og fremlægger: ”Fanzonen skal styrke kulturen omkring Brøndby IF. Hvis vi bare ville have at det skulle handle om at høvle bajere ned, så kunne fanzonen have været klar for længe siden. Så havde vi kørt noget fadøl, borde og bænke ind, og så var det det. Det er ikke det, vi vil. Vi vil løfte det her. Så totaloplevelsen bliver bedre. Så hele kulturen omkring Brøndby IF’s fans bliver bedre og med større sammenhold. Så man kan gå over til scenen og høre noget fra den sportslige afdeling, hvis man er til det. Men man kan også sidde i loungeområderne med sine venner og drikke øl og fortælle løgnehistorier hvis man mere er til det.”

At pleje og passe godt på fansene har ikke altid været Brøndby IF’s kerneværdi. Meget af det kan blandt andet tilskrives tidligere sikkerhedschef Emil Bakkendorff, som mere eller mindre var grundlaget for, at Brøndby Tifo to gange på et halvt år holdte boykots. Vanvittige karantæner, restriktioner og forbud var også dagligdag, ligesom frasen: ”Der kommer andre fans efter jer” var Emil Bakkendorffs kommentar til hans ofte voldsomme beslutninger overfor Brøndbyfans. Når man sidder på Brøndby Stadion nu, så får man en anden følelse. Man bliver værdsat, lyttet til, og uden jeg på nogen måde selv kommer ind på emnet, siger Thomas:

”Vi synes, vi sætter standarden højt her. Vi vil også gerne bygge på en fremtidig fankultur. Det skal være interessant at komme her, og man skal have lyst til at komme igen. Det er virkelig vigtigt for os i det her projekt. Vi har taget noget for café-miljøet, torvemiljøet, parker og barer – hvor folk mødes i forvejen og tage det med ind her.”

”Missionen har virkelig været, at Nordens bedste fans – skal have nordens bedste fanområde.” slutter han af med, også må vi så se til Horsens kampen om fanzonen gør sig arbejde. AHO står i hvert fald klar til at give en anmeldelse af den.